lauantai 31. lokakuuta 2015

RISTEILIJÄT

Sunnuntaina lähdimme kauan odotetulle Ruotsin risteilylle Tomin ja Allun kanssa. Leo ei lähtenyt mukaan ja pääsimmekin viettämään laatuaikaa Alexin kanssa niin, että hän sai kaiken huomion. Varmasti tuntui mukavalta, kun ei tarvinnut jakaa aikuisten huomiota pikkuveikan kanssa. Alex oli odottanut risteilyä kuin kuuta nousevaa ja joka päivä piti katsoa kalenterista, kuinka monta yötä on laivaan. Vihdoin yöt hupenivat ja päästiin lähtemään matkaan. Odotimme tätä risteilyä Tominkin kanssa jotenkin erityisen paljon juuri siksi, kun Alex oli siitä niin innoissaan. Oli ihana päästä näkemään pienen ihmisen innostus ja ihmetys kaikesta uudesta. Näki laivankin ihan uudessa valossa, kun katsoi sitä pienen lapsen silmin. Laivamme oli M/S Silja Symphony ja meillä oli hytti 8. kerroksessa ikkunalla, josta näki Promenadelle.

Laivalla oli todella paljon tekemistä pienelle pojalle: iso leikkipaikka, Harri Hylje, Muumipeikko ja Pikkumyy, illan disco, pelikoneiden ihmettelyä, trupaduureja, ilma-akrobatiaa, kauppoja toistensa perään... Tekeminen ei kyllä loppunut reissun aikana ja mm. pallomeressä olisi varmasti viihtynyt pidempiäkin aikoja - puhumattakaan lelukaupasta. Pyrimme tutkimaan laivaa mahdollisimman paljon ja hytissä ei tullut paljoakaan vietettyä aikaa. Siellä olisi alkanut seinät vaan kaatua päälle tämän tärinätoopen kanssa. Risteilyllä oli paljon lapsia, joiden kanssa oli mukava vähän jutella ja ajella junaradalla yhdessä. Illan discossa meinas vähän alkaa jännittämään, kun oli paljon lapsia, musiikkia ja sitten vielä iltojen päätähdet: Muumipeikko ja Harri Hylje! Siinä vaiheessa ilta alkoi myös olla jo sen verran pitkällä, että väsymys meinasi ruveta painamaan. Hyvin Alex kuitenkin jaksoi yleisesti ottaen koko reissun ja oli tosi reipas myös maissa, vaikka käveltiinkin useampi kilometri, eikä meillä ollut rattaita mukana.

IMG_8255 IMG_8265 IMG_8296

Maanantaiaamuna heräsimme melko aikaisin Ruotsin aikaa, sillä vasta edellisenä yönä oli kellot siirretty talviaikaan ja sitten laivalla siirrettiin kelloja vielä tunti lisää ruotsin aikaan. Joten siinä mielessä oli hyvin ruhtinaallista, että Alex heräsi vasta klo 6. Meillä oli aamupalabuffet varattuna ja menimme sinne vetämään navat täyteen ennen maihin nousua. Ehdimme käydä myös nappaamassa poskeen Harri Hylkeen kuvan kasvomaalauksesta. Vähän jännitti ja piti muutama kierros katsoa kun niitä muille tehtiin, mutta lopulta Alex uskaltautui mennä itsekin maalattavaksi. Ihan ei malttanut istua niin pitkään, että kuvasta olisi saatu valmis, mutta melkein ;) Ja sitä pitikin sitten esitellä joka toiselle vastaantulijalle. "Kato, mulla on hieno Harri Hylje poskessa!" Tukholman keskustaan otimme laivalta ostettavan kuljetuksen, jolla pääsi kätevästi bussiasemalle, mistä oli lyhyt matka keskustaan. Agendana oli käydä vain muutamassa kaupassa. Kaikille jotakin: Tomille Kungstobak, Allulle lelukauppa ja mulle ihansamamikämistäsaasöpöjävauvanvaatteita -kauppa. Kaikki saimme haluamamme ja lisäksi käytiin myös ruokakaupassa ostamassa syömistä, sillä emme tahtoneet syödä hampurilaisia, mutta emme keksineet muutakaan nopeaa ruokavaihtoehtoa. Alexia alkoi puolen päivän jälkeen kiukuttaa sen verran, että oli aika suunnata takaisin laivaan. Otimme metron takaisin satamaan ja laivalla olikin päiväunien aika. Nukuimme Allun kanssa molemmat kahden tunnin päikkärit, niin johan jaksoi viipottaa taas illan menemään!

IMG_8360 IMG_8415 IMG_8439 IMG_8449 IMG_8460

Illan ohjelma oli melko sama kuin edellisenkin: leikkiä, kauppoja, herkkuja ja ihmettelyä. Olimme ajatelleet, että olisi voinut käydä laivalla uimassa, mutta emme muistaneet ottaa uimavarustusta muuta kuin Allulle. Mutta hyvin se ilta meni näinkin. Hytissä leikittiin hetki uudella Duplo -palomiesveneellä ja poliisihelikopterilla, käytiin pulahtamassa pallomereen ja leikkimässä junaradalla, tutkittiin laivaa ja käytiin jammailemassa Harri Hylkeen discossa. Niin, ja syötiin tietysti luvattoman paljon suklaata ja muita herkkuja. Uni tuli illalla helposti touhukkaan päivän jälkeen. Tiistaiaamuna söimme hytissä vähän aamupalaa ja lähdimme leikkimään viimeiset leikit ennen kotiinlähtöä. Nyt Allu oli innoissaan jonottamassa kasvomaalaukseen ja visiokin oli selvä jo hytissä: oranssi auto. Väri vaihtui matkan varrella, mutta auton sai Alex poskeensa ja nyt saatiin vielä valmiiksi glitteriä myöten! Oli siinä taas esitteleminen. Laivalta kun päästiin lähtemään, alkoi reissuväsymys selvästi painaa ja kiukku oli herkässä itse kullakin. Kotona pääsi onneks nukkumaan kunnon päikkärit.

Laivamatka oli kyllä onnistunut kaikin puolin, sopivan pituinen reissu 3-vuotiaan kanssa ja tekemistä riitti. Laiva on sinänsä helppo kohde lapsiperheelle, kun sieltä löytyy kaikille jotain saman katon alta. Huomasi kyllä, että tuo laiva on lapsiperheiden suosissa, oli nimittäin paljon lapsia matkassa. Monella oli mukana myös ihan pieniä vauvoja ja pääsin siinä haavevilemaan jo omasta kääröstä. Hullua miten aika rientää, kohta ollaan jo puolivälissä!